2009-05-21

Ängsjö idag

Vilket kanonväder för spår!!! Idag så var det Robin och Ella (Emma tittade på och gav feed back), Suss och Elsa, Lasse och Said, Fairy. Lasse blev ju lite kär i Ängsjö han med *skratt*.

Dom la ut sina spår och Emma gick ett till Fairy. Sen så tog vi en fikapaus hos Elisabeth, Mmmumms!! Vi köpte blåbärspaj och fick vaniljsås med en klick vispgrädde :))

Sen var det dax och på väg mot spåren så såg vi en tjej lägga Ipo spår och Lasse och jag hade en diskussion om detta spår. Lasse tyckte inte om det och jag var ju då jäkligt snabb med att tala om fördelar och var det inte så att Saidie skulle spåra med nosen i spåret idag ;) så skulle jag tame tusan lägga ett sådant spår till Saidie *L*.
För jag blir lite trött på folk som har sådana fördomar när det gäller dom spåren. Det som är värst är när folk som säger att dom är "guds fader" i spår och kan allt säger att det är rena lydnadsspår så åker dom i mina tankar käpp rätt åt andra hållet. För dom har inte sett allt. *Heheee*, det har ju inte jag heller men jag har sett mästerskapen i Tyskland och där spårar man inte i någon härlig skog eller på någon äng utan helt och hållet åkermark. Sista gången jag var där så var spåren på en potatisåker och det var inte torrt, så det så....

Nå väl, tillbaka till denna dag. Robin -Ella gick först och hon gick på ovanligt lugnt och sen började hon rulla sig i spåret. Sa till Robin att han skulle säga till henne och när han gjort det så, jaha var det spåra på rätt spår du ville att jag skulle göra frågade Ella och gick på perfekt i sitt spår. Dom hade även testat att gå över vägen en bit bort och hon hade jobbat på bra där. Duktig Ella!!
När det var dax för Elsa så hade vi sett typ 20-25 snitslar på en yta av 30*50 meter och dom satt hej vilt såg det ut som. Men nej, det var en som hade lagt ut ett spår till en hund och snitslat allt typ start, apport ca 5 m, vinkel, efter vinkel osv osv. Vi träffade dom som lagt spåren och den ena var lite tjurig och tyckte att man skulle snitsla för fullt så att man såg att det var spår utlagt. Sa bara att vi hade varit där först och snart skulle gå och detta var väl ett utmärkt tillfälle att se hur hunden tog det ;) . Skämt och sido, vi informerade varandra hur spåret var lagda och sen var det problemet lös. Elsa hade det andra spåret ca 5 m bredvid sig men hon tuffade på som vanligt i skogen men efter 1:a vinkeln så gick hon på det andra spåret. Hon fick lite hjälp och sen var det bara raka rör. Synd att denna hund är en blandras!

Sadie gick jätte bra förutom att husse är ca 5-8 meter bakom henne. Men som sagt Lasse är ny i gänget och han vänjer sig nog snart med att vi kommer att säga till honom efter varje spår. Lasse menar på att han måste gå så nära för att stötta henne. hmmm, undra om vi ska köra lite frispår med damen. Fairy gick bra men hade lite strul och som Emma hade lagt spåret så fick hon hänga på. Fairy hade några tapp som hon sen redde ut men varken Fairy eller Sadie har inte gått så många spår.

Men jag måste ju bara säga att jag tycker det är så roligt när Emma, Suss och Robin ställer frågor till hundföraren och sen säger hur dom tyckte det såg ut och vad man kanske ska tänka på till nästa gång. Då känns det att jag och Janne har lyckats med våran kurs......

1 kommentar:

  1. Ha ha ! Duktig tjej. Ni är suveräna med era kurser !

    Träffade Ella, Robin och Emma precis innan dom skulle åka och spåra och dom var hur peppade som helst.

    Hoppas du får en trevlig helg !
    kram

    SvaraRadera